Jens Hultman - docent vid Lunds universitet i företagsekonomi
Jens Hultman - docent vid Lunds universitet i företagsekonomi.
Skåne

Black friday – ett sätt att boosta julhandeln

Handelsforskarens tips: Är det så billigt som de påstår?
0:38 min

Det är sommarrea och mellandagsrea, men numera också Midseasonsale, Singles day och Black friday.
– Handeln har kortare cykler mellan sina kampanjer i dag och snappar gärna upp nya företeelser, säger docent Jens Hultman.

Förr handlade det om årstidssäsonger och -kampanjer. Vårkläder, vintersporten och så vidare. I dag har handeln nya kampanjer som Halloween, Midseasonsale, Singles day och nu aktuella Black friday.

– Black friday är till för att boosta julhandeln. Den driver på försäljningen och kan bereda plats för julhandeln längre fram, säger Jens Hultman, docent vid Lunds universitet i företagsekonomi.

Jens Hultman förklarar att handeln har kortare cykler i dag. Nu kan det även handla om att butiken köpt in varor som inte säljer och behöver sälja ut dem billigare.

– Man vet att kampanjer lockar konsumenter att köpa mer. Och handeln hänger gärna på nya företeelser, säger Jens Hultman.

Vad tjänar konsumenten på kampanjerna?

– Man kan ju hitta erbjudanden på saker som man behöver och kan tjäna på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".