Förskola
Arbetet med jämställdhet inom förskolan behöver bli bättre. Foto: Foto: Gorm Kallestad/TT
Skåne

Förskolor behöver bli bättre på jobba med jämställdhet

Monika Born: Vi har nog haft en tro på att det vi gjort har varit bra nog
1:17 min

Kommunerna i vårt bevakningsområde jobbar alla aktivt med jämställdhet i förskolan. Däremot spretar det. De som svarat på våra enkätfrågor svarar nästan enhetligt att det finns flera förbättringsområden.

11 av 13 kommuner har svarat på vår enkät. Och av svaren framgår att arbetet spretar i de olika kommunerna.

Exempelvis har endast en av kommunerna en genuspedagog anställd. Det är i Perstorp. Det är inget krav enligt skollagen att ha en sådan, men för ett tiotal år sedan pekade en statlig utredning på att det var en väg att gå för en mer jämställd förskola.

Vissa kommuner motiverar att de inte har genuspedagoger på grund av ekonomiska faktorer, men ännu fler motiverar att genusperspektivet är kunskap all personal behöver.

Flera kommuner driver inget centralt jämställdhetsarbete utan låter varje förskolechef ansvara för frågorna på respektive förskola. Flera låter det också vara en del i värdegrundsarbetet och i arbetet med likabehandling.

Skolinspektionen kom i våras med en granskning av jämställdhetsuppdraget i förskolorna som visade på brister. 36 slumpvis utvalda förskolor ingick i studien. Granskningen visade bland annat att jämställdhetsarbetet ofta inte är systematiskt, det genomsyrar ofta inte hela verksamheten och stöded från ledningen är ofta för dålig.

"Vi behöver absolut bli bättre på jämställdhetsarbetet. Som i så många andra kommuner ingår vårt arbete med likabehandling, barns rättigheter och barns perspektiv och vi tycker att vi behandlar barn utifrån deras personligheter men normer sitter djupt rotade. Vi behöver lyfta jämställdhetsbegreppet i vårt kommunövergripande systematiska kvalitetsarbete" svarar exempelvis Båstads kommun på frågan om det finns förbättringsområden jämförbara med skolinspektionens granskning i deras kommun.

Samtliga poängterar att aktivt arbete pågår för att lyfta jämställdhetsfrågorna inom förskolan. Det kan vara allt från workshops till föreläsningar i ämnet. Samtidigt har man lång väg kvar att vandra.

"Pedagoger behöver mer kompetens i ämnet, de behöver arbeta med det systematiskt men har inte kompetens i ämnet och då blir det svårt att kroka fast i barnens frågor och görande i vardagen" framför representanter för Örkelljunga kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".