Foto: Sveriges Radio/Rebecka Erici.
1 av 2
Nya gallerian. Foto: Rebecka Erici/Sveriges Radio
närbild på kvinna
2 av 2
Linda Borgström, centrum manager på Galeria Boulevard. Foto: Pressbild
Kristianstad

Mer upplevelser på gång i gallerian

0:36 min

För att möta konkurrensen mot e-handeln satsar Galleria Boulevard på fler attraktioner. Bland annat är ett lekland och ett gym på väg in i byggnaden.

E-handeln fortsätter att öka. I julas handlades runt en tredjedel av alla julklappar svenskarna köpte via nätet. I siffror handlar det om hela 6,2 miljarder kronor.

Den här trenden märks också av i Kristianstad.

– Den fysiska handeln märker nog av det överallt, precis som här i gallerian. Sedan finns det många som även har en levande e-handel och där blir skillnaden mindre, säger Linda Borgström, centrum manager för Galleria Boulevard.

För att landets gallerier ska klara konkurrensen med det digitala måste dom utvecklas. Detta enligt HUI Research.

Saker så som lekland, gymanläggningar, restauranger, studsmatteland och annan service blir allt viktigare där. Det här är något Linda Borgström håller med om. Och faktum är att sådan service är på gång in i gallerian.

– Vi har bland ett lekland vi ska bygga upp. Sedan tror jag man underskattar överraskningsmomentet i den fysiska handeln också. Man kanske ska låta bli att marknadsföra allting så det blir lite överraskningar när folk kommer.

Även en leksaksaffär och ett nytt samt större utlämningsställe för Postnord är på gång. Dessutom är ett gym är på väg in i gallerian.

– Ett gym kommer att komma in på nedre botten här i gallerian med redan en stor kundkrets kring sig. Det är positivt, säger Linda Borgström.

Hon bedömer att de nya attraktionerna kan vara på plats under våren försommaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista