Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lastbilar.
Utländska lastbilar på rastplats i Södermanland. (Arkivbild). Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Sverige

Mobila verkstäder misstänks serva illegal trafik

"De behöver aldrig uppsöka en svensk verkstad"
2:18 min

Polisen får allt fler tips om att det förekommer rullande serviceverkstäder som står på rastplatser längs vägarna för att serva utländska åkeriers fordon.

Bilverkstäderna misstänks serva illegal inrikestrafik - till exempel utländska lastbilar som stannar längre i Sverige än vad de har tillstånd till.

Och på rastplatserna väcker verksamheten även vrede eftersom de stör sovande chaufförer.

Mikael Tervaniemi är driftchef på Håby Rasta - en rastplats som drabbades av en mobil verkstad ett par sena kvällar i höstas.

– Det kom ut en mobil enhet och hjälpte några lastbilar att byta däck. Vi fick inte reda på det förrän några andra lastbilar sa till oss, eftersom det skedde innan våra vakter kom dit. Det här har de lyckats göra vid en tidpunkt innan vakterna kom säger han.

Bilverkstaden som setts längs med E6:an i västra Sverige är bara en av flera verkstäder som observerats i mellan- och södra Sverige.

Det finns misstankar inom polisen om att de rullande bilverkstäderna försörjer många av de tusentalet utländska långtradarna som uppehåller sig under längre perioder i Sverige - med bränsle, däck och reservdelar.

De är en verksamhet som kan vara störande nattetid, säger driftchef för Håby Rastplats Mikael Tervaniemi.

– Hade vi fått reda på det, hade vi självklart varit ute och sagt till dem att det här är ju inget som får förekomma hos oss.

Vad var det som hände? 

– Det var utländska åkare som fick hjälp av en mobil enhet. Istället för att åka till en däckfirma, så åkte firman ut och hjälpte dem. Den här verksamheten har helt klart stört någon annan lastbil. Det förstår vi.

– Om du ligger där och sover eller vilar och någon plötsligt börjar byta däck - det hörs ju och syns ju. Det var väl lite fräckt gjort. Vi kunde kanske blivit informerade kan jag tycka, säger Mikael Tervaniemi.

Att de mobila verkstäderna är verksamma på sena kvällar kan tyda på att det är en ljusskygg verksamhet som servar transportfordon som eventuellt kör olaglig inrikestrafik, säger Roger Ogemar, bilinspektör vid trafikpolisen i Västerås.

– Det finns, har vi hört, utlandsbaserade verkstäder som inte finns registrerade någonstans. Det är till och med chaufförer som har berättat för oss, att de har ett telefonnummer att ringa och då kommer det ut en utlandsregistrerad verkstadsbuss, när de får problem med lastbilen.

– De behöver aldrig uppsöka en svensk verkstad i normalfallet. Och det gör ju att utlandsregistrerade fordon kan fortsätta att bedriva inrikestrafik här i Sverige, utan att behöva lämna landet, säger Roger Ogemar.

Polisens möjlighet att agera mot verkstäderna är små - eftersom det inte är olagligt att reparera fordon på en parkering, trots de starka misstankarna om att de stöttar en olaglig verksamhet, enligt Ogemar.

– Det är ju inte förbjudet att byta däck på en parkeringsplats. Det är inte förbjudet att serva. Det vi på polisen skulle vilja, det är att komma åt den olagliga trafiken som kräver de här servicestoppen. Så att vi liksom blir av med deras kunder också, säger Roger Ogemar, bilinspektör vid trafikpolisen i Västerås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".