EUROVISION 2012
Loreen var en självklar vinnare 2012. Foto: JESSICA GOW / TT
Emmas Melloblogg

”Mest spelade låt betyder inte automatiskt vinst”

Vissa år är vinnaren solklar. Andra år är flera bidrag med och slåss om segern - så är det i år.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Om man ser på vinnarna sedan deltävlingarna infördes år 2002 så är det svårt att hitta en röd tråd.

Men som jag nämnt innan i bloggen var 2007 något av ett skifte i tävlingen, då många schlagerveteraner började falla till förmån för pop-nykomlingar. Den traditionella schlagern fick sitt avslut skulle jag säga i och med Carolas vinst 2006 med ”Evighet”. Sedan har det varje år funnits någon eller några traditionella schlagers, men de har inte gått särskilt bra i tävlingen utan istället känts mossiga.

Vissa år har det i princip stått klart redan vid deltävlingen vem som ska vinna. Några exempel på det tycker jag är 2008, 2012 och 2015 med Charlotte Perrelli, Loreen och Måns Zelmerlöw. ”Hero”, ”Euphoria” och ”Heroes” har varit i en klass. Alla bitar har fallit på plats. Låten, produktionen, artisten, framträdandet - allt. Frågan har inte varit om de skulle vinna utan med hur mycket marginal till de andra bidragen. 

Mer oväntade vinnare skulle jag säga har varit Malena Ernman 2009 med ”La Voix” och Anna Bergendahl ”This is my life” 2010. Jag blev riktigt besviken när Ernman vann för att jag tycker ett av kriterierna i en vinnare är att man ska kunna sjunga med (hyfsat). Men förstår att svenska folket ville ha något annorlunda och det var rätt år för det. Likadant med Bergendahl så var det rätt år helt enkelt - i det fallet för ett avskalat och känslosamt bidrag. Året efter kände folk för pop, och då var segern Eric Saades (Popular).  

Andra år har varit mer ovissa med flera segerkandidater. Till exempel 2013 och 2017 då till slut två Robin stod som vinnare - Stjernberg och Bengtsson - ”You” och ”I can’t go on” (där Stjernberg skrivit båda låtarna!). Då har segerkandidaterna varit flera, och poängen spretat både i internationella juryn och bland folket.

I år är också ett sådant år tycker jag. Ingen står ut riktigt, utan kvalitén är jämnbra (eller dålig) på en hel del bidrag. De senaste åren har antalet spelningar på musiksajter gett en bra fingervisning om hur det går i tävlingen… men mest spelad behöver inte automatiskt betyda vinst. Däremot så visade det sig stämma väl då Frans vann 2016 med ”If I were sorry”. Det är för övrigt enda gången jag lämnat sändningen innan den var slut för att jag var besviken på resultatet. Tyckte att han vann mycket på att han var Zlatan-Frans och att låten gör sig hyfsad på radio men inte på scen.

Till sist. 2 572 000 tittare såg Andra chansen från Kristianstad, enligt preliminära siffror från SVT.

Det är den lägsta tittarsiffran någonsin för Andra chansen sedan formatet gjordes om 2007 och den fick en egen lördagssändning. Sorgligt, men ett tecken på att SVT måste ta en funderare på hur de vill att Melodifestivalen ska utformas i framtiden. Snart står man inför ett vägskäl precis som i början av 2000-talet - hur vill vi utveckla tävlingen för att bibehålla folks intresse?

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".