Hund och pojke i en soffa
1 av 2
Foto: Privat
En kvinna står utanför en tegelbyggnad.
2 av 2
Sandra Herrlin, vårdhundsförare utanför skolan där hon arbetar. Foto: Saffi Yucel/Sveriges Radio

Hundar kan vara nyckeln för barn med autism

4:39 min

Hundar kan hjälpa barn med till exempel autism där andra insatser inte hjälpt. Tim har både diagnosen adhd och autism. Tack vare en vårdhund har han ingen frånvaro alls i skolan.

13- årige Tim säger att mötet med vårdhunden förändrade hela hans tillvaro. Han gick från att nästan aldrig vara i skolan till att idag inte ha någon frånvaro alls.

– Jag hade problem i skolan så jag stannade hemma. hunden blev en stor förändring, säger han.

Hans mamma som sitter med under intervjun håller med.

– hindret att gå till skolan blev bara större och större. Han hade svårt att fokusera och hade svårt att berätta vad felet var. Tillslut, i drygt ett år gick han inte alls till skolan, säger Tims mamma som vill vara anonym.

Snart började Tim att förändras, och tog till och med egna initiativ till att delta i några lektioner på skolan tillsammans med vårdhunden. Nu har han full närvaro, det hade aldrig hänt utan vårdhunden menar både han själv och hans mamma.

Forskningsresultat fån bland annat Mayville College i USA visar hur till exempel autistiska barns utveckling främjas av de här utbildade hundarna. Deras studie visar också att mötet mellan dessa hundar och autistiska barn drastiskt reducerar barnens impulsivitet, humörsvängningar och social isolering.

Ändå är det relativt få skolor som använder det här som hjälpmedel. I Skåne är det ett fåtal skolor som har insatsen.

Spångholmsskolan, en 4- 9 skola i Svedala är en av de som satsat på det här. I över ett år har vårdhundsföraren Sandra Herrlin, och hunden Vicky hjälpt barn på skolan med olika problem och behov. Det handlar om allt ifrån barn med lässvårigheter, nyanlända som inte riktigt behärskar det nya språket, och barn med olika diagnoser.  Oavsett behov så är utgångsläget det samma enligt Sandra Herrlin, nämligen att barnet aldrig kan göra fel i mötet med hunden.

– När man känner sig trygg och omtyckt så har man också lättare för att utvecklas. Hunden får eleverna att känna sig trygga, för du kan aldrig göra fel med en hund. Eleven misslyckas aldrig i mötet med hunden, säger Sandra Herrlin.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista