melodifestivalen
Finalisterna från Kristianstad: Mendez, Felix Sandman, Margaret och Renaida. Foto: Johan Nilsson/TT

Mello-besökare omsatte över tolv miljoner kronor

0:36 min

Nästan alla som besökte Melodifestivalen i Kristianstad vill komma tillbaka om tävlingen gör det. Turisterna omsatte 12,6 miljoner kronor.

Både publikens upplevelse och de faktiska turistekonomiska intäkterna överträffade alla förväntningar när Melodifestivalen besökte Kristianstad. Det visar Upplevelseinstitutets undersökning, enligt ett pressmeddelande från Kristianstad kommun.

Totalt 18 500 personer besökte de olika evenemangen som var kopplade till Melodifestivalens besök. Bland annat drog musiktävlingen för barn och ungdomar "Ta chansen på turné" 6 500 besökare till småorter i kommunen.

94 procent av de som besökte Melodifestivalen säger att de skulle vilja komma tillbaka, om tävlingen gör det.

Målet var att nå minst fyra miljoner kronor i så kallad turistekonomisk omsättning och resultatet blev en omsättning på 12,6 miljoner kronor.

I den turistekonomiska omsättningen ingår mat, logi, shopping, souvenirer med mera, däremot ingår inte biljettintäkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".