Två logotyper
Tomelillaföretag fick rätt mot amerikanskt energidrycksföretag.

Skånskt företag får rätt mot amerikanskt om logga

0:23 min

Ett Tomelillaföretag får behålla sin logotyp trots att amerikanska energidryckstillverkaren Monster velat få bort den.

Energidryckstillverkaren Monster startade ett invändningsärende förra året, då det tycker att Tomelillaföretaget Smakbrukets logotyp är för lik deras.

Amerikanarna menar bland annat att Smakbruket drar "otillbörlig fördel av Monstermärkenas anseende" – det vill säga att Tomelillaföretaget skulle få fördelar, till exempel ekonomiska, av att förknippas med det amerikanska.

Att så skulle vara fallet tror inte Smakbruket som valt märket för att visa sin "vision om hållbar matkonsumtion från grep till gaffel". De tycker inte det finns någon risk att märkena förväxlas, och får nu rätt av Patent- och registreringsverket.

Myndigheten tycker att Monsters märke mest liknar ett klösmärke, medan Smakbrukets figur ser ut som en gaffel eller grep och därför inte lär förväxlas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".