Bil kör i rapsfält.
Skånsk turism mår gott. Foto: Heribert Proepper / Scanpix

Influencers gynnar skånsk turism

4:00 min

Sociala medie-profiler och bloggare är en orsak till att Skånsk turism ökar mest i landet.
– Vi jobbar mycket med influencers som har mycket folk bakom sig, säger Pia Jönsson Rajgård.

Skånsk turism ökar mest i landet. Jämfört med 2014 har antalet skånska gästnätter ökat med 200 000.

– Det är jätteglädjande att det går bra för Skåne, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne.

Det finns många förklaringar till varför gästnätterna ökat. Bland annat har hotellens kapacitet ökat, fler utländska turister samt att man lyckats locka gäster under fler säsonger.

Dessutom har Skåne som turistmål uppmärksammats internationellt, särskilt det skånska mat- och dryckesutbudet.

– New York Times var väl de största som pekade ut Skåne som en spännande mat- och dryckesdestination i världen. Det är klart att det ger effekter, säger Pia Jönsson Rajgård.

Dessutom jobbar Tourism in Skåne mycket med influencers, det vill säga personer med stort inflytande på sociala medier.

– Vi har kanske haft fyrtio till femtio bloggare här, men fyra till fem miljoner människor har följt dem för att se vad de fått uppleva.

De flesta turisterna kommer från Tyskland och Danmark. Särskilt har det blivit fler danskar eftersom den danska kronan just nu är stark. Dessutom har brittiska turister ökar.

– Men tittar man på mindre marknader så har vi Kina och Indien som växer snabbt, säger Pia Jönsson Rajgård, vd på Tourism in Skåne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".