Ekonomi

Swedbank: "Allt utom appen fungerar"

0:24 min

Swedbank uppger nu att samtliga tjänster fungerar som de ska, utom appen för mobiltelefoner.

Det var vid ett-tiden i natt som Swedbanks tjänster slutande fungera. Då gick det inte längre att göra betalningar för bankens kunder varken med kort, app eller Swish, eller nå bankens webbplats eller kundcenter.

Under förmiddagen kvarstod problemen, men vid 15.30 tiden uppgav man att störningarna av avhjälpa.

– Vi har nu full funktion på kort, kundcenter kontor och internet. Men mobilbanken återstår. Vi jobbar för fullt, vi har positivt progress, säger Swedbanks presschef Unni Jerndal.

Enligt Swedbank handlar det om ett tekniskt fel och man dementerar också att det skulle röra sig om någon form av attack eller extern påverkan.

Swedbanks Facebook-sida har under dygnet översvämmats med kommentarer från människor som berättar om hur de drabbats av att inte kunna genomföra olika köp.

Swedbank har utlovat kompensation för drabbade kunder.

– Det vi sagt är att de kunder som upplever att de lidit ekonomisk skada av de här störningarna ska höra av sig till banken, säger Unni Jerndal.

Störningarna fick konsekvenser för människor över hela landet. En av dem som vittnar om problemen är tågvärden Fadhi, vid Öresundståg i Karlskrona, som i morgonrusningen mötte resenärer som ville – men inte kunde – betala för sin resa.

– Det är klart folk är upprörda. De har varken kunnat ta ut pengar eller betala med sina bankmedel, säger han och tillägger att normalt så får den som reser utan biljett betala tusen kronor i tilläggsavgift, men att tågbolaget i dag gjort undantag sedan man blivit varse om störningarna.