Forsatta problem med hala spår

Det blev stora störningar i kollektivtrafiken på måndagsmorgonen. Många tunnelbanetåg och vissa pendeltåg klarade inte helgens väderomslag utan halkan på rälsen ledde till kraftiga inbromsningar med trasiga hjul som följd. Det finns risk att problemen kommer att fortsätta. För trots att SL har prövat en hel rad åtgärder som slipning och tvättning av spåren med mera så har man inte lyckats komma till rätta med problemen.

– Uppenbarligen inte efter som vi fick problem i helgen med flera vagnar.

Ni har sprayat och haft olika pastor på spåren, vad har det gett?

– De här pastorna som vi har provat hittills fungerar inte på tunnelbanan, vi får inte tillräcklig kontakt med rälsen och då fungerar inte signalsystemet, säger Johan von Schantz, teknisk direktör på SL.

Fukten tillsammans med beläggningen av blöta löv gör att rälsen blir hal och chaufförerna tvingas göra kraftiga inbromsningar som gör att hjulen på vagnarna förstörs.

På Tågias verkstad i Bromma står nu ca 60 vagnar med förstörda hjul och väntar på svetning.

Nu jobbar SL vidare med att försöka hitta nya lösningar till ett problem som kan tyckas vara enkelt , att våra tunnelbane-och tågvagnar ska klara det svenska klimatet. Men det är ett  komplicerat problem enligt SL:s tekniske direktör Johan von Schantz.

– Det här är en svår teknologi och vi har en person som har doktorerat i ämnet anställd speciellt bara för att försöka lösa de här problemen. Vi jobbar kontinuerligt och det blir hela tiden lite bättre, men än så länge är det inte bra, säger Johan von Schantz.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".