Tågen stod stilla sedan 50 tågväxlar frusit

Tågtrafikstörningarna på onsdagskvällen var de värsta i landet sedan stormen Gudrun. Orsaken var att 50 växlar i närheten av Stockholms centralstation hade frusit fast. Nu menar kritiker att systemet är för sårbart.

– Generellt sett så måste man tänka igenom sårbarheten i alla system, inklusive järnvägen, naturligtvis, säger Evert Andersson är professor i järnvägsteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm.

Det som gör just järnvägssystemet sårbart är att 80 procent av alla tåg i Sverige går till eller från Stockholms Centralstation.

Det som nu hände var att samtidigt som årets första snö kom i Stockholm, så slutade strömförsörjningen fungera till det värmesystem som ska hålla växlarna fria från snö och is.

50 växlar frös fast lagom till rusningstid och sen kom i princip inga tåg igenom på sträckan norrut förrän nästa morgon.

Varför strömtillförseln till växelvärmningen bröts vet man ännu inte.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista