Många vill ha kvar direktbussarna

Allt fler kräver nu att de direktbusslinjer, som införts mellan kranskommuner och centrala Stockholm under trängselskatteförsöket, ska behållas efter årsskiftet. Planerna är att de då ska läggas ner.

För Per Aronsson från Tyresö har direktbussen in till stan underlättat de dagliga resorna betydligt, säger han till Radio Stockholm.

- Det är det bästa kommunikationsmedlet som finns från Tyresö till Stockholm, det spar mycket tid.

Per Aronsson har själv engagaerat sig för att få behålla direktbussen från Tyresö till Klarabergsgatan i Stockholm genom olika skrivelser.

Och många med honom har agerat för att få behålla de förbättringar i kollektivtrafiken som gjorts i och med trängselskatteförsöket och som fram till årsskiftet betalas av staten.

Bland annat har kommunledningarna i både Tyresö och Salems kommuner vädjat till SL om att fortsätta med de extra direktbussarna.

Men för SL är det omöjligt att fortsätta med bussarna om inte staten hjälper till med finansieringen, säger Björn Holmberg presschef på SL.

- All den trafik vi kör måste vara finansierad, och finns det inga pengar så finns det ingen trafik.

Även om regeringen nu gav besked om att trängselskatt ska återinföras redan under våren, så har inte SL fått några signaler om extra pengar för utökad busstrafik, säger Björn Holmberg.

Några av de extra satningar som gjorts i kollektivtrafiken under trängselskatteförsöket kommer SL att inordna i sin ordinarie budget. SL kommer att fortsätta med stambusstrafiken i Nacka-Värmdö, tätare turer på några av innerstadsbussarna och längre rusningstidsperioder i tunnelbanetrafiken även efter nyår.

Men direktbussarna med ett X på, som gått från förorter å grannkommuner in till Stockholm city, försvinner efter nyår, säger Björn Holmberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".