T-bana sårbar vid bränder

Underjordiska utrymmen i Stockholm, som tunnelbanan och källarplanen i gallerior, är de mest sårbara för stora olyckor och eventuella attentat. Problemt är framför allt att brandkåren får lång väg in till olycksplatsen. Det säger Brandingenjör Ulf Lundström som skrivit en rapport om riskbilden i Stockholm stad.

En annan säkerhetsrisk han pekar på är att mer än hälften av alla larm som räddningstjänsten tar emot är falsklarm, risken är att personer som verkligen behöver hjälp får vänta längre om resurser samtidigt är på väg på ett falskt larm.

En positiv sak är att antalet larm som kommit in till räddningstjänsten minskat trots att befolkningen samtidigt ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".