Fler anmäler brister i vården

Antalet klagomål mot akutsjukvården i länet ökade kraftigt under förra året. Det visar en ny rapport från patientnämnden - en opartisk instans som tar emot klagomål mot vården.

– Det är klart att det här är ju en larmsignal när patienternas klagomål på akutsjukvården ökar så mycket som den gör då första halvåret. Det innebär ju då att någonting har hänt inom sjukvården som man måste ta tag i, säger Lena Appelgren, kristdemokrat och ordförande i patientnämnden.

Vad är det som har hänt?

– Vi har ju sett en omorganisation av sjukvården som har gjort att akutsjukvården varit ställt under stor press under åren som har gått.

Ökning med 40 procent
Antalet klagomål mot akutsjukvården i länet ökade med cirka 40 procent under de första sex månaderna förra året, enligt patientnämnden.

Det handlar om långa väntetider, operationer som ställs in i sista sekund gång på gång och i vissa fall ett otrevligt bemötande från sjukvårdspersonal.

De många anmälningarna blev en larmsignal till sjukhusen, och under resten av året minskade klagomålen. För sjukhusen är ofta bra på att ta till sig kritiken som kommer från patientnämnden, säger Lena Appelgren.

– Man lyssnar, man gör ordentliga utredningar, man kommer tillbaka med bra underlag och vi från patientnämnden håller fast de här ärendena ett tag. Vi kräver att man återrapporterar till nämnden, vi ser vad som har hänt på ett halvårs sikt, det är hel tiden ett patientsäkerhetsarbete som pågår, säger patientnämndens ordförande Lena Appelgren.

Färre klagomål om dålig tillgänglighet
Ett område där det blivit bättre är vårdcentralernas tillgänglighet - det är färre som klagar på att det är svårt att komma fram på telefon och boka en tid hos sin läkare.

Totalt var det cirka 5000 personer som vände sig till patientnämnden förra året - ärendena har i vissa fall lett till ändrade rutiner på sjukhusen, i andra fall till något så enkelt som en ursäkt.

– Om man ska kunna behålla tilliten till vården, och det är väldigt viktigt att man gör, så måste man få kanske en förklaring till vad som har hänt och i förekommande fall också få en ursäkt. Det behöver vi människor ibland, har vi blivit felbehandlade så kan faktiskt en ursäkt betyda väldigt mycket, säger Lena Appelgren, kristdemokratisk ordförande i patientnämnden

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista