Båtar lämnas att förfalla

Allt fler båtar lämnas att förfalla på båtklubbarnas uppläggningsplatser. Plastbåtar tillverkade på -70-talet är idag slitna och har blivit för dyra att reparera - en lösning skulle kunna vara en skrotningspremie.

Per Göran Traung är ordförande i svenska båtunionens juridiska kommitté, båtägare och själv medlem i en båtklubb med övergivna båtar:

– De som har de här båtarna säger att nu ska vi skaffa något nytt. Så gör man det men så blir de gamla båtarna liggande osålda för det finns ingen egentlig marknad för dem. Då händer det där att de blir mer eller mindre övergivna på båtklubbarna, säger Göran Traung till Radio Stockholm.

Problemet med övergivna båtar växer. Många av första generationens plastbåtar till exempel har nu gjort sitt. Att skrota en båt kostar 2000 kronor per ton, så det kan bli många tusenlappar för att bli av med sin båt. Träbåtar går ju att göra sig av med genom att tex elda upp dom, där är problemet istället dom båtar som lämnas kvar i vattnet under vinterhalvåret:

Ett sätt att lösa problemet med båtar som ligger och skräpar skulle kunna vara införa en slags skrotningspremie, som för bilar, att båtägare alltså får en summa pengar för att lämna sin båt på skroten istället för att överge den.

– Det skulle nog vara ett steg i rätt rikning, säger Per göran Traung.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista