Planer på station i Märsta

Otillräcklig kapacitet och dålig säkerhet gör att Sigtuna kommun vill ha en ny station i Märsta. En ny anläggning har varit aktuell i många år och nu finns två förslag till placering.

– Vi har ju faktiskt drivit frågan sedan slutet av 80-talet, tyvärr så har det inte kommit till stånd av olika skäl, säger Lars Sundblad, Sigtuna Kommuns utredare.

Vad är det som inte fungerar här då?

– Det är framför allt kapacitets- och säkerhetsfrågor som är akuta på Märsta station. Man klarar inte fler pendeltåg på stationen och man kan inte trafiksäkert förflytta sig mellan plattformarna.

Två olika alternativ
Två alternativa placeringar finns, en ombyggnad av nuvarande stationsområde och/eller en flytt 700 meter söderut i jämnhöjd med Märsta centrum.

Oavsett placering så måste spår och perronger byggas om för att öka säkerhet och kapaciteten. Passagerare måste idag till exempel korsa spåren för att komma till regionaltågen.

Beräknas kosta runt 900 miljoner
Men även en ny bussterminal och fler parkeringsplatser behövs. Kostnaden beräknas till mellan 800 och 900 miljoner kronor.

Stationen passeras dagligen av runt 13 000 personer och det finns ett missnöje med situationen.

– Det är mycket bättre på sommaren, på vintern är det dåligt. Man känner att det är kallt om man får stå länge där i stationshuset, säger en resenär.

– Stationshuset är ju alldeles för trångt, det blir ju kaos när ett tåg kommer in samtidigt som folk ska kliva på. Plus att vi behöver en väntsal där man kan vänta utan att frysa häcken av sig vintertid, säger en annan resenär.

– Jag tycker att den känns liet gammalmodig och det skulle behövas lite fler gångar under spåren för att underlätta för trafikanterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".