Tekniken kan avgöra hur trängselavgifter tas ut

När Stockholm genomför försöket med trängselavgifter kommer bilisterna inte att få betala per körd sträcka, utan i praktiken blir det en form av biltullar. Det säger Åsa Romson (mp) i Stockholms kommunfullmäktige.
- Här får vi nog lita till tekniska system som tar upp avgifter vid en viss gräns, säger Åsa Romson till Radio Stockholm. Det har nämnts system där bilister betalar efter körd sträcka i innerstaden. Men miljöpartiets Åsa Romson säger nu att det inte kan bli tal om det eftersom den tekniken inte finns ännu. Därför är enda möjligheten att det kommer att kosta när bilisterna passerar tullarna och kör in i innerstaden i rusningstid. En kostnad som då blir densamma oavsett om bilisten sedan kör mycket eller lite i stan. Åsa Romson säger att hon hoppas att innerstaden kan delas in i flera zoner, så att avgiften blir högre för den som passerar flera zongränser.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".