Problem med bilbarnstolar i färdtjänsten

Trots att Färdtjänst lovat att det inte skulle bli några problem med bilbarnstolar när ett antal nya taxibolag i fredags tog över trafiken, så drabbades flera kunder.

Många småbarnsföräldrar med funktionshinder har varit oroliga över hur färdtjänsten skulle fungera när ett stort antal nya taxibolag tog över tjänsten från och med i fredags. Framför allt har det funnits oro över att taxibilarna inte skulle vara utrustade med bakåtvända bilbarnstolar och att förarna skulle sakna utbildning för att hantera dem.

Marie-Louise Jungelin en av dem som drabbades.

- Jag ringde redan dagen före och skulle förbeställa en bil till fredag morgon med bakåtvänd barnbilstol och då hamnade man i någon beställningscentral och de visste inte vad bakåtvänd barnbilstol var, säger hon.

Marie-Louise Jungelin är synskadad och behöver bilbarnstol när hon åker med sin yngsta dotter. Trots hennes beställning kom en bil som inte hade blivit informerad om att ha med bilbarnstol. En ny bil skickades ut och efter 35 minuters väntan kom en ny bil - men då var bilbarnstolen felmonterad.

Marie-Louise Jungelin mailade om upplevelsen till färdtjänst. Trots det kände inte Kenneth Svärd som jobbar med trafikutvecklingsfrågor på Färdtjänsten till händelsen när Radio Stockholm pratade med honom på måndag eftermiddag. Han sa att det inte kommit in några sådana mail.

Men när Radio Stockholm kontaktade honom lite senare hade han hittat brevet och lovar att det ska bli åtgärder och att de personer som gjort fel ska kontaktas.

- Den personen måste då per omgående få lite extra information, så att det inte återkommer den här typen av fel igen.

Johanna Sjöqvist

johanna.sjoqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".