Stockholm

Stor brist på kontaktpersoner i länet

Det är brist på kontaktpersoner åt människor med funktionshinder i stora delar av länet. I bland annat Stockholms stad är väntetiderna mycket långa.

En kontakperson ska vara ett ett stöd i vardagen, som hjälper den funktionshindrade att bryta isolering och höja livskvaliten, t.ex. genom promenader eller biobesök. Det är kommunens skyldighet att hitta en kontaktperson inom tre månader om behov finns. Men så fort går det inte i praktiken.

- Man känner hur väggarna växer omkring en i hemmet när man sitter ensam, säger Katarina Sundberg i Bromma i västra Stockholm. Hon fick vänta i åtta månader innan hon fick en kontaktperson genom Stockholms stad.

Vad betyder det att ha en kontaktperson?

- Det är jättebra. Man kommer ut och träffar andra människor och gör sådant man inte skulle göra själv i vardagen.

Fredrikh Elgh, som är moderat borgarrådssekreterare i Stockholms stad, säger att man behöver bli bättre på att rekrytera kontaktpersoner. Den ekonomiska ersättningen till kontaktpersoner är låg, eftersom tanken är att uppdraget ska bygga på personligt engagemang.

Flera handikapporganisationer som Radio Stockholm talat med tror att kommunen skulle ha lättare att rekrytrera kontaktpersoner om man höjde arvodet, men det är inget som Fredrikh Elgh är övertygad om.

- De kontakter som vi har haft med förvaltningen tyder inte på det. Man blir inte kontaktperson utifrån ekonomiska incitament utan det engagemang och ansvarman vill ta för att hjälpa, säger Fredrikh Elgh.

Kommer ni att höja arvodet?

- Om frågan aktualiseras får vi titta på det, naturligtvis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".