Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Miljö

Stora skärgårdsbåtar kör tomma i lågtrafik

Publicerat tisdag 6 maj 2008 kl 06.05

Skärgårdsbor kritiserar landstingsägda Waxholmsbolaget för att smutsa ned miljön och slösa med skattepengar i onödan. Under lågsäsong händer det att bara en eller två passagerare åker med fartyg som tar flera hundra personer.

Möjabon Agneta Österman från organisationen SIKO, skärgårdsbornas intresseorganisation, säger att hon ibland skäms när hon tar båten in till stan.

– Det är gott om plats för benen kan man väl säga och servicen är jättefin om man vill jobba med datorn. Men det känns faktiskt fel att som ensam passagerare sitta på en båt med plats för 350 personer, säger Agneta Österman.

Besättningen på m/s Viberö hissar ner bogvisiret vid Nybrokajen i eftermiddagssolen. Det fina vädret har gjort sitt och fartyget som kan svälja 300 personer är idag fyllt till en tredjedel. Betydligt färre är det under den riktiga lågsäsongen vintertid och på hösten berättar matrosen Mikael Severin.

– Man kan köra runt med två personer och 20 tidningar. Det är så det är, säger matrosen Mikael Severin.

Trots det kör Waxholmsbolaget samma fartyg året runt. Visserligen går de stora isbrytande bjässarna på miljöklassad diesel men utsläppen blir ändå betydande från motorer som kan dra upp till 300 liter bränsle i timmen.

Mindre båtar föreslås
Därför har skärgårdsbornas intresseorganisation SIKO nu föreslagit att Waxholmsbolaget skulle köra med mindre fartyg under lågsäsong och ha beställningstrafik på vissa sträckor. Men Waxholmsbolagets operative chef Henry Westerberg är tveksam till förslaget.

Fartyg behövs för isbrytning
Några besparingar skulle det inte bli att låta mindre båtar trafikera skärgården under lågsäsong, tvärtom eftersom företaget ändå måste behålla de större isbrytande fartygen i beredskap om det skulle frysa till i farlederna.

– Vi måste under alla omständigheter ha de här båtarna. Teoretiskt skulle det gå med ett system med anropsstyrd trafik men vi tror inte på det, säger Henry Westerberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".