Farligt gods i södra länken

Den senaste tidens många olyckor i tunnlar, senast nu i Schweiz, har återigen riktat blickarna mot säkerheten i de svenska biltunnlarna. I södra länken i Stockholm, som just nu håller på att byggas och troligen kommer att bli landets längsta tunnel, kommer det att bli fritt fram att frakta farligt gods. Åtminstone enligt det förslag som Vägverket just nu arbetar med.
I Göteborg råder däremot motsatt uppfattning, där både Tingstadstunneln och den relativt nybyggda Lundbytunneln är stängda för de flesta typer av farligt gods, alltså brandfarliga, giftiga eller explosiva ämnen. Men där kan lastbilar ta vägen genom industriområden intill, medan alternativa vägar i Stockhom går genom tättbebyggda bostadsområden. Stefan Lamnevik på Totalförsvarets forskningsinstitut, som har gjort riskanalysen åt Vägverket, säger till Ekot att det bara är gasol och andra brandfarliga gaser som inte bör fraktas genom södra länkens tunnel, som blir 4,5 kilometer lång. Genom Öresundsförbindelsen, som består av både bro och tunnel, är det tillåtet att frakta farligt gods, men bara mellan klockan elva på kvällen och sex på morgonen. Liknande regler kan bli aktuella för södra länken, säger Tomas Sandman på Vägverket.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista