STOCKHOLM

Sponsorerna trängs på Pride-festivalen

Sponsorerna fortsätter att flockas kring Pride, för homo-bisexuella och transpersoner. I år strör de drygt fyra miljoner kronor över regnbågsfestivalen - en stark ökning jämfört med förra året.

I år har föreningen Stockholm Pride lyckats samla mellan fyra och fyra och en halv miljon kronor i sponsorpengar till festivalen. Det är en stark ökning från förra året, då sponsorerna bidrog med tre miljoner kronor.

Huvudsponsorer i år är köpcentrumet Gallerian, Casino Cosmopol och fackförbundet Unionen.

Ulrika Lahne, ansvarig för sponsoravtalen för Pride, tror att det ökade intresset beror på en rad olika faktorer. För exakt tio år sedan stod Stockholm värd för Europride och nu är det dags igen. Dessutom är homosexuella en intressant målgrupp för företagen. De få undersökningar som är gjorda visar att det finns en hög köpkraft bland homosexuella, generellt sett, i jämförelse med andra grupper.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista