stockholms län

Dåliga e-tjänster i Stockholms kommuner

Stockholms kommuner och många myndigheter är inte särskilt bra på IT-service, det visar en undersökning som Stockholms Handelskammare har gjort.

Det är första gången som Stockholms handelskammare gör en sådan här undersökning, men tanken är att den ska bli årligt återkommande, säger Peter Egardt, VD för Stockholms handelskammare.

Alla kommuner i Uppsala och Stockholms län och ett antal myndigheter har fått enkäten som innehöll ett 30-tal frågor kring elektronisk förvaltning. Frågorna poängsattes och handlade bland annat om informationssäkerhet, elektronisk upphandling och kommunala tjänster för företag.

39 myndigheter och 16 kommuner svarade på frågorna och bäst resultat av alla fick Skatteverket med en andel av 81 procent av de möjliga poängen. Bästa kommun blev Upplands-Väsby som uppnådde 65 procent av poängen, och kommunen placerade sig även två totalt. Upplands-Bro däremot hamnade sist på listan med bara 8 procent av maxpoängen.

Fredrik Sand på Stockholms handelskammare säger till Radio Stockholm att han är förvånad över att kommunerna ligger så långt bak när det gäller elektronisk upphandling och bekymrad över bristerna i arbetet med informationssäkerhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista