Upplands väsby

Arlandabuller upp i miljööverdomstolen

På onsdagen tog miljööverdomstolen upp den nu fem år gamla tvisten om flyget över centrala Upplands Väsby. Flera boende vill att inflygningarna över tätorten förbjuds.

Ifjol beslöt miljödomstolen att inflygningar över tätorter som Upplands Väsby förbjuds från 2018.

Men Benny Reuterhagen, som är ordförande i Väsby-bor mot buller, hoppas att miljööverdomstolen nu kommer att förbjuda inflygningarna betydligt tidigare.

– 37 000 personer är det som bor i det här området, och blir störda.

Är det inte smällar man får ta när man bor nära en av Europas största flygplatser?

– Jo, det har vi gjort också, genom att vi har accepterat den inflygning som går till den gamla banan, som sneddar precis vid tätorten. Det har vi inte haft några protester emot, även om det stör.

– Den här inflygningen är så pass mycket värre, det vill säga den går rakt över samhället.

– Det går inte att sova under de här förhållandena. Man blir väckt, säger Benny Reuterhagen.

Idag har Arlanda flygplats knappt 600 rörelser, det vill säga starter och och landningar, om dagen. Väsbyborna är rädda att bullerproblemet kan bli värre, eftersom Arlanda har tillstånd för drygt 1 000 rörelser per dag.

Annan vinkel
Benny Reuterhagen, som själv är flygkapten, menar att bullerproblemet kan minskas avsevärt om flygplanen inte flyger in direkt över Väsby utan kommer från en annan vinkel, och gjör en sväng kort före landningen på Arlanda, en så kallad sned inflygning.

Men att få till sned inflygning till Arlanda är, enligt flygplatsens operativa chef Klas Hagström, inte särskilt enkelt.

– Vi jobbar med den frågan så mycket vi kan, men det kommer ju flygplan med besättningar som kommer till Arlanda en gång om året. Alltså kan vi inte ha lokala bestämmelser, utan det måste vara internationellt förankrade bestämmelser, så att vem som helst som kommer till Arlanda kan följa dem.

Hur svårt är det att få till så att det stämmer med internationella bestämmelser?

– Det är en jätteprocess. Min bedömning är att när procedurerna finns på plats, tar det ungefär tio år innan man får det accepterat på internationell basis.

Elias Vänerlöv
elias.vanerlov@sr.se