Stockholm emot järnvägssatsning i norr

Staten bör stoppa planerna på att satsa 20 miljarder kronor på en järnväg mellan Umeå och Haparanda för att istället prioritera Mälardalen. Det väntas Stockholms stadsbyggnadsnämnd i eftermiddag anta som sitt remissyttrande i frågan.
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Py Börjesson (S) säger att pengarna behövs bättre här i södra Sverige. Eftersom järnvägsutbyggnader anses påverka hela landet får även Stockholm yttra sig om järnvägar i Norrland. Den nu aktuella sträckan är bygget av en helt ny järnväg, den så kallade Norrbotniabanan, längs kusten mellan Umeå och Haparanda. Den beräknas kosta omkring 20 miljarder kronor. I tjänstemanna förslaget från Stadsbyggnadskontoret sägs att det är bra bland annat av miljöskäl att bygga Norrbotniabanan, men att staten i första hand måste satsa på de sträckor där kapacitetsproblemen är störst och där satsningarna gör störst nytta för tillväxten. Det betyder i klartext att de 20 miljarderna i stället bör användas till järnvägar eller annan infrastruktur i Mälardalen. Stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjesson (s) tror inte att yttrandet kommer att reta upp socialdemokrater i övriga Sverige.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".