Rynkkrämer kritiseras. Foto: Ingvar Karmhed /Scanpix.
sverige

Vilseledande reklam för rynkkrämer

Rynkkrämer är bland de dyraste krämer som finns att köpa. Reklamen lovar snabba resultat, baserat på vetenskapliga undersökningar. Men Konsumentombudsmannen är tveksam till om resultaten verkligen går att bevisa.

Ann-Britt driver en parfymeria i Stockholm och även om hon är övertygad om att många av krämerna har effekt mot rynkor tycker hon att man får ta reklamen med en nypa salt.

– Kunden läser och kommer in och frågar och vi förklarar sedan vad vi tycker. Man ska nog läsa all reklam med lite humor, säger Ann-Britt.

Men Konsumentombudsmannen, KO, ser alltså allvarligare på saken, och hävdar att flera av rynkkrämernas påståenden kan vara vilseledande marknadsföring. KO planerar nu att dra två kosmetikaföretag inför Marknadsdomstolen.

Karin Airaksinen
karin.airaksinen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".