Tre alternativ för järnväg Stockholm-Västerås

Järnvägsspåren mellan Stockholm och Västerås räcker inte till och Banverket kommer att titta närmare på tre alternativ för att bygga ut mellan Tomteboda och Kallhäll. Mest skulle en tunnel under Järvafältet kosta, 14 miljarder kronor. Billigast skulle det bli med spår i marknivå genom Sundbyberg.

Jim Johansson är Banverkets projektledare för utredningen.

- Det går inte att få in flera tåg på den här sträckan. Det är därför vi behöver förstärka kapaciteten genom att bygga ut flera spår, säger han.

Hur ser kostnaderna ut för de olika alternativen?

- Det billigaste är naturligtvis att bygga i ytläge, den befintliga sträckan.

Att trafiken på Mälarbanan kan hålla tidtabellen är även ett krav för att regionen ska vara med och betala på pendeltågstunneln Citybanan under Stockholm.

Och Banverket har nu tre alternativ som ska vägas mot varandra:

  • En tunnel under Järvafältet, kostnad 14 miljarder
  • En tunnel under centrala Sunbyberg, kostnad 11 miljarder
  • Fyra spår i marknivå genom Sundbyberg, kostnad 7 miljarder

Att bredda och bygga fler spår längs nuvarande sträckning genom Sundbyberg är dock något som politikerna säger nej till.

- Vi ser ju ett alternativ med fyra spår i ytläge som totalt omöjligt. Det kommer kräva för stora ingrepp och det kommer att förvärra den barriäreffekt som järnvägen har idag. Vi ser att det enda realistiska alternativet, det är en nedgrävning, säger Helene Hellmark Knutsson (s), kommunalråd i Sundbyberg.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".