Kritiken växer mot Förbifart Stockholm

Svenska naturskyddsföreningen anklagar nu Vägverket för att göra vinklade underlag för egen vinning, efter att SVT:s Uppdrag granskning i onsdags kunde avslöja att Vägverkets kalkylerna för den samhällsekonimiska nyttan av motorvägen har flera brister - bland annat när det gäller miljöutsläpp.

- Vägverket fungerar som en lobbyorganisation för att generera så mycket anslag till den egna verksamheten som möjligt, för man löser varken körerna eller trafikproblemen eller någonting med det här förslaget, säger Magnus Nilsson på Svenska naturskyddsföreningen.

Hur ser du på det beslutsunderlag som Vägverket har lämnat till regeringen om Förbifart Stockholm?

- Det är väldigt obalanserat och triggat för att leda fram till en viss slutsats, säger Magnus Nilsson.

Förbifart Stockholm är Sveriges största planerade motorvägsbygge. Den sex-filiga motorvägen, som är tänkt att knyta ihop norra och södra delen av länet, beräknas kosta 25 miljarder kronor.

Projektet stöds av alla kommuner i Stockholmsområdet, men när Vägverket räknat ut den samhällsekonimiska lönsamheten har de räknat med samma bensinpris som idag, och inte räknat med trängselavgifterna. Vägverket räknar dessutom inte med att motorvägen kommer att ge mer yrkes- och tung trafik, och flera forskare underkänner därför kalkylerna om koldioxidutsläpp.

Vägverket håller dock fast vid sin linje, och hävdar att förbifarten inte kommer att öka utsläppen.

- Vi har ju självklart bedömt att det håller. Trafiken kommer att öka men det beror ju på tillväxten i Stockholm. Vi tror inte på något sätt att förbifarten ensam löser trafikproblemen, säger Christer Agerback, vägdirektör för region Stockholm.

Men kalkylerna att koldioxidutsläppen inte skulle öka med Förbifart Stockholm?

- Ja, det är de beräkningar som finns och det anser man politiskt här i Stockholm och över 80 procent av stockholmarna uppenbarligen.

Magnus Nilsson, är det inte väldigt svårt att göra sådana här beräkningar för hur mycket koldioxid som verkligen kommer att släppas ut?

- Jo, men man ju anstränga sig och försöka hjälpa beslutsfattarna och inte göra sådana här vinklade underlag. Det är ingen fullödigt beslutsunderlag och regeringen kan inte, med hedern i behåll, fatta ett beslut på grundval av det, säger Magnus Nilsson.

Helen Ling
helen.ling@sr.se

Camilla Qvartoft, P1 morgon
camilla.qvarntoft@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".