Kritik mot Sjöräddningen för sena larm

Sjöpolisen och kustbevakningen kritiserar i ett brev Sjöräddningscentralen för att vara långsam med larm vid olyckor. Sjöpolisen menar att larmen borde komma direkt till berörd enhet i stället för bara till polisens länskommunikationscentraler.

Björn Cewenhielm är chef för enheten i Stockholm.

- Problemet med det här för vår del är ju att en sjöolycka är ju att anse som en brottsplats, därför att vi måste kunna göra bedömningen vid en olycka om det är ett brott som ligger till grund för olyckan, till exempel sjöfylleri. Och får vi ingen möjlighet att gå till en olycksplats, eller får kännedom om att det har varit en olycka, så kan det bli konsekvenser för utredningsarbetet, som blir svårare och tar mycket längre tid, säger han.

Sjöfartsverket, som ansvarar för Sjöräddningscentralen som larmar vid olyckor, anser dock att kritiken idag saknar grund. Tidigare meddelades enbart Rikspolisstyrelsen vid olyckor, men idag får polisens kommunikationscentraler information direkt från Sjöräddningscentralen.

- Om sedan enheterna inte får del av den här informationen, så ser åtminstone Sjöfartsverket att det är ett internt problem hos polisen, säger Ulf Hallström, chef för sjöräddnings och beredskapsenheten vid Sjöfartsverket.

Polisen medger att problemet till en del kan vara internt - men anser att Sjöräddningscentralen kan bli snabbare.

- Sen så tror jag att vi även måste se över rutinerna även inom polisen så att våra larmvägar fungerar bättre, men det som jag vill komma åt som sjöpolischef är att vi får ett samtal till sjöpolisen, att nu har det skett en olycka. Jag vill korta de här larmvägarna, för att i slutänden så handlar det om att rädda liv, säger Björn Cewenhielm.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".