Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Stockholm

Dubbdäckfria zoner kan bli verklighet

River upp partiklar.

Vägverket föreslår nu att kommuner som har problem med dålig luft ska få möjlighet att förbjuda dubbdäck för att förbättra luften. Kommuner ska kunna förbjuda dubbade däck inom vissa områden eller på vissa gator.

– Vi föreslår att man under en försöksperiod ska ha en kommunal rätt att vid dåliga luftkvaliteter förbjuda användning av dubbdäck. Det vill säga att vissa kommuner kan förbjuda dubbdäcksanvändning inom vissa områden, säger miljödirektör Lars Nilsson, miljödirektör vid Vägverket.

Det är dubbdäcken som river upp asfalt och frigör skadliga partiklar. Framförallt på våren är halterna höga på hårt trafikerade gator i Stockholm, som Hornsgatan. Som ett led i att försöka minska luftföroreningarna föreslår Vägverket till regeringen att kommuner som har problem får förbjuda dubbdäck de nästkommande två vintersäsongerna på försök.

Exakt hur förbudet ska se ut, vilka gator eller zoner som ska omfattas av dubbdäcksförbudet, bestämmer kommunerna själva.

– Det är ju självklart svårt att införa ett förbud på en enskild gata. Då måste man nog ha större zoner i så fall där man arbetar med förbud. Det handlar ju också om att kommunerna i Stockholm län bör ha någorlunda samsyn, annars blir det väldigt komplicerat. Många pendlar ju mellan kommunerna, säger Sten Nordin, (m), finansborgarråd i Stockholm.

Vägverket föreslår också att den tillåtna tiden för dubbdäck minskas med två veckor. Idag är det förbjudet från den 1 maj att ha dubbdäck, om det inte är vinterväglag. Vägverket föreslår förbud från den 15 april.

Sten Nordin tycker att det är för lite och hade hellre sett ett förbud hela april månad.

Vägverket föreslår också att den tillåtna mängden dubb på ett däck minskas till 50 per rullomkretsmeter. Det skulle minska antalet dubb i däcken med omkring 15 procent och en motsvarande minskning av slitage och partikelhalter kan förväntas.

Maria Persbo
maria.persbo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".