Affären kan bli värd upp till 37 miljarder kronor för MTR. Foto: Scanpix.

Veolia vill att T-baneupphandling görs om

Länsrätten har tillfälligt stoppat upphandlingen av tunnelbanetrafiken i Stockholm. Det har gått mindre än två veckor sen SL meddelade att de beslutat ge det värdefulla kontraktet till Hongkongbaserade MTR. Veolia, som driver tunnelbanetrafiken idag, fick alltså inte förnyat förtroende - och nu har de valt att överklaga upphandlingen.

Upphandlingen av tunnelbanetrafiken var en av de större i världen förra året. Driften av tunnelbanan är värd cirka 2,5 miljarder kronor om året - och för SL är det som nu skett ingen överraskning, utan något de räknat med i tidsplanen enligt presschefen Björn Holmberg.

– Det har alltid varit så att våra trafikupphandlingar har blivit överklagade. Det är mycket pengar och stora värden som står på spel. Men det har också alltid varit så hittills att SL har vunnit i slutänden, säger presschefen Björn Holmberg.

Veolia, som alltså lämnat in överklagandet till länsrätten, är framför allt kritiska till hur SL valt att vikta priset mot kvalitet. MTR lade det högsta budet - Veolia det lägsta.

– Vi har svårt att förstå att SL har valt den operatör som är dyrast, och att det kommer då att kosta Storstockholms skattebetalare 2, 5 miljarder mera under kontraktsperioden, jämfört med valet av den som var billigaste alternativet, det vill säga Veolia, säger Tomas Wallin, vd för Veolia Transport Sverige.

Är det möjligt att faktiskt leverera samma service till ett så mycket lägre pris?

– Definitivt. Det är också så att vi vet hur vi driver den här tunnelbanan och vi har god erfarenhet av att hantera de nuvarande operationerna.

Enligt Tomas Wallin har Veolia kunnat lägga sitt låga bud genom att räkna med att få ut den bonus kontraktet ger möjlighet till. Utan bonus, ingen vinst för Veolia, säger han. Veolias bud ligger drygt 270 miljoner kronor lägre per år än MTR:s - på de åtta år kontraktet gäller innebär det inte riktigt två och en halv miljard kronor, men nästan 2, 2 miljarder.

Veolia vill att SL ska ta om hela upphandlingen - och nu har den alltså tillfälligt stoppats av länsrätten. Men Björn Holmberg säger att SL:s beslut är väl underbyggt.

– Det är inte så att lägsta pris vinner våra trafikupphandlingar, utan vi tycker det är otroligt viktigt att det blir en förbättrad kvalitet i tunnelbanetrafiken och därför har vi också lagt väldigt stor tyngd på kvalitetsfrågorna när vi har utvärderat de här anbuden, och det är något som har varit känt för alla anbudsgivarna från början, säger SL:s presschef Björn Holmberg.

Maria Blomquist
maria.blomquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista