Banken spärrar kort vid skimning.

Bankkort kan spärras utan kunds vetskap

Bankkunder kan få sina kort spärrade utan att veta om det, om banken misstänker att kortet kan vara utsatt för såkallad skimning, alltså att bedragare lurar till sig kortuppgifterna för att länsa kontot. Nordeakunden Victor Stenkvist råkade ut för att få sitt kort spärrat utan information.

Efter att hans kort inte fungerat i två olika butiker, trots att han visste att han hade pengar på kortet, så ringde han upp banken:

– Jag fick ringa till Nordea och satt då i kö i tio minuter innan jag kom fram och fick reda på att kortet hade blivit spärrat av dem, säger Victor Stenkvist.

Han blev utan kort i flera dagar, innan han fick ett nytt. Kortet hade enligt Nordea spärrats eftersom de hade fått uppgifter om att det kunde ha blivit skimmat. Sådana uppgifter kan de till exempel få från kortföretag, bankkontor eller polisen.

Även de andra banker som Radio Stockholm har varit i kontakt med får liknande listor över vilka som kan vara utsatta för skimning. De har lite olika rutiner då, men säger att kunden får veta innan de spärrar ett kort. Även Nordea säger att de oftast informerar sina kunder innan de spärrar kort. Men inte alltid.

– Här handlar det ju om att hela tiden hålla jämna steg, eller helst vara snabbare än bedragaren, för att skydda kunderna, säger presschefen Helena Östman.

– Tidigare hörde vi av oss innan vi skulle spärra korten och i de flesta fallen gör vi det idag också, men när vi tror att bedragaren är i full färd med att länsa kontot då har vi börjat faktiskt med att spärra kortet innan vi kan få tag på kunden.

Victor Stenkvist fick alltså själv ringa till banken får att få reda på vad som hänt.

– Och då sa de att de fick in så många såna där kortnummer att de inte skulle ha tid att hinna ringa runt till alla.

Så ska det inte gå till, enligt Helena Östman. Men bättre det än att kontot blir länsat, tycker hon.

– Om vi spärrar kortet i förväg så är iallafall pengarna kvar.

Victor Stenkvist håller med, men hade ändå velat ha informationen innan kortet spärrades.

– Jag tycker det är förskräckligt att de bara kan kliva in och spärra ens kort utan att man vet om det, säger han.

Johanna Sjöqvist
johanna.sjoqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".