Comhem granskas efter avbrott

Post- och telestyrelsen har inlett en granskning efter företaget Comhems stora driftstopp på tisdagkvällen. Cirka 800 000 kunder drabbades – det är ovanligt många säger Staffan Lindmark, jurist på PTS.

– Det är allvarligt när stora avbrott inträffar. Vi vet inte exakt vad det är som har hänt och vi vet inte varför avbrottet har fått så stora konsekvenser, men det är naturligtvis allvarligt när så många drabbas av avbrott i en tjänst som för många är så viktig, säger Staffan Lindmark.

Det var vid åttatiden i går kväll som tv-apparater, telefoner och internet plötsligt slocknade för 800 000 kunder hos Comhem. Ett blixtnedslag i en stamnätledning i Södertälje hade slagit ut distributionen.

Stoppet varade i över två timmar och under tiden låg alltså viktiga samhällsfunktioner nere och kunderna kunde till exempel inte ringa vare sig polis, ambulans eller räddningstjänst.

Kommunikationsmyndigheten Post- och Telestyrelsen ser allvarligt på det stora avbrottet och ska nu utreda vad Comhem hade kunnat göra för att undvika stoppet och vad bolaget gör för att det inte ska inträffa igen.

På Comhem vet man fortfarande inte vad det var som gjorde att inte ens reservkraftnätet klarade trycket. Krister Tånneryd, som är driftansvarig, ber idag kunderna om ursäkt.

- Vi lägger ner stor kraft, möda och investeringar på att det här inte ska kunna hända igen. Vi ber om ursäkt för det inträffade, det här berör oss hårt, det här är ingenting som man vill ska hända, så är det bara, säger han.

Helen Ling
helen.ling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista