Kulturutövare ska få lättare nå publik

Det ska bli lättare för Stockholms kulturutövare att nå sin publik. Stockholms stad satsar tre miljoner kronor för att få igång webbplatsen kulturdirekt.se,  en mötesplats där länets fria kulturliv på ett enkelt sätt ska kunna locka publik till sina evenemang.

Men det är inte bara en webbplats det handlar om, säger Jonny Jergander, som är verksamhetsansvarig för Kultur Direkt.

–Vår websajt är bara en del av Kultur Direkt, en annan viktig del är att vi öppnar ett informations- och försäljningsställe i Kulturhuset. Så förutom att finnas interaktivt på nätet så finns vi i den fysiska världen också.

På vilket sätt kompletterar ni då, eller är bättre än de sajter som redan finns?

–Till att börja med är vi ju helt fokuserade på kultur, vi är allstå inte en dold restaurangguide. Den andra skillnaden är att vi är ägda av kulturutövarna, vi är alltså en medlemsförening. Så om man väljer att gå med i Kultur Direkt, så är man också med och påverkar i vilken riktning det här ska, säger Jonny Jergander, verksamhetsansvarig för Kultur Direkt.

Webbplatsen kommer troligtvis att finnas tillgänglig från mitten av juli.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista