Kunderna har dålig koll på vad sminket innehåller. Foto: Scanpix.
stockholm

Kritik mot naturkosmetikabranschen

Konsumentföreningen i Stockholm kräver att marknaden för naturkosmetik ses över. Enligt föreningen är marknadsföringen förvirrande. "Eko", "bio" och "rena växtessenser" är vanliga begrepp.

– Det är svårt att dra några konkreta slutsatser. Det finns för- och nackdelar med både naturlig kosmetik och med vanlig kosmetik baserad på syntetiska ämnen. Ibland är det ena bäst för miljön, ibland är det andra bäst för miljön och huden, säger Ulrika Lambert, informatör på Konsumentföreningen Stockholm.

Bland annat vänder sig föreningen mot så kallad "innehåller inte-marknadsföring", till exempel att produkten är utan syntetiska parfymämnen. Konsumentföreningen vill att Läkemedelsverket och Konsumentverket snarast tar fram riktlinjer för branschen.

– Vi såg i den här marknadsföringen att det är väldigt vanligt att man lyfter fram vad som inte innehåller. Det finns idag inga riktlinjer om att det är fel att göra så, men så andra sidan så ska man lista allt som inte finns i en produkt kan man lista hur mycket som helst. Därför tycker vi att det är på tiden att Läkemedelsverket och Konsumentverket bestämmer sig för om det är okej eller inte, säger Ulrika Lambert.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".