Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

MP vill satsa på kollektivtrafiken

Publicerat torsdag 29 oktober 2009 kl 16.09

Miljöpartiet i Stockholm vill föra över miljardbelopp från vägbyggen till kollektivtrafik, det framgick när partiet idag presenterade sitt trafikprogram. Samtidigt vill partiet höja trängselskatten och införa den även på Essingeleden. Ingen Förbifart Stockholm ska byggas, anser partiet - pengarna ska i stället gå till bussar och spår.

– Idag saknas ju vettiga tvärförbindelser i hela Stockholmsregionen och det är det som måste utvecklas, och det måste vara kollektivtrafik som hänger ihop, säger Yvonne Ruwaida, miljöpartistiskt oppositionsborgarråd i Stockholm.

Satsningarna på mer kollektivtrafik ska påskyndas och där det inte går att bygga spår ska trafiken utökas med bussar eller båtar.  Pengarna ska tas från planerade vägbyggen, enligt planen.

Partiet vill även höja trängselskatten för att få fler att lämna bilen hemma.

– Det som har haft bra effekt på trängseln i Stockholm är ju trängselavgifterna, och det måste man jobba med för att få en situation som är hållbar, säger partiets språkrör Maria Wetterstrand.

Hur mycket måste trängselskatten höjas då för att du ska få en reell minskning av biltrafiken?

– Det viktiga är att man sätter upp ett mål för hur man vill att trafiken ska flyta, och sen så får man anpassa trängselavgiften så att man får den situationen.

Ser du behov av att bygga ut några vägar?

– Vi har valt att säga kollektivtrafiken först.

De borgerliga partierna i länet som har en trafiköverenskommelse, där det ingår både spår och vägar för runt 100 miljarder, menar dock att det inte går att satsa bara på kollektivtrafik. Det måste också byggas nya vägar.

– För alla trafiksituationer så klarar inte kollektivtrafiken att lösa uppgiften. Regionen växer och det gör att det går inte för alla att i alla lägen bara åka kollektivt, utan vi behöver båda delarna, säger Erik Langby (M), ordförande i kommunförbundet i Stockholms län.

Erik Andersson

Miljöpartiet vill i Stockholm föra över miljarbelopp från vägbyggen till kollektivtrafik - det framgår när partiet idag presenterade sitt trafikprogram. Samtidigt ska trängseskatten höjas och införas på Essingeleden

Ingen Förbifart ska byggas - istället ska pengarna gå till bussar och spår - Yvonne Ruwaida är miljöpartistiskt oppositionsråd i Stockholm…

[Duration:1:42]

Erik langby, moderat ordförande i kommunförbundet i stockholms län

– Idag saknas ju vettiga tvärförbindelser i hela Stockholmsregionen och det är det som måste utvecklas, och det måste vara kollektivtrafik som hänger ihop, säger Yvonne Ruwaida, miljöpartistiskt oppositionsborgarråd i Stockholm

Satsningarna på mer kollektivtrafik ska påskyndas och där det inte går att bygga spår ska trafiken utökas med bussar eller båtar - och pengarna tas från planerade vägbyggen

Men även trängselskatten ska höjas för att få fler att lämna bilen hemma - Maria Wettwratrand är partiets språkrör…

– Det som har haft bra effekt på trängseln i Stockholm är ju trängselavgifterna, och det måste man jobba med för att få en situation som är hållbar.

Hur mycket måste trängselskatten höjas då för att du ska få en reell minskning av biltrafiken?

– Det viktiga är att man sätter upp ett mål för hur man vill att trafiken ska flyta, och sen så får man anpassa trängselavgiften så att man får den situationen.

Ser du behov av att bygga ut några vägar?

– Vi har valt att säga kollektivtrafiken först.

De borgerliga partierna i länet som har en trafiköverenskommelse, där det ingår både spår och vägar för runt 100 miljarder, menar dock att det även måste byggas nya vägar - Erik langby är moderat ordförande i kommunförbundet i stockholms län

– För alla trafiksituationer så klarar inte kollektivtrafiken att lösa uppgiften. Regionen växer och det gör att det går inte för alla att i alla lägen bara åka kollektivt, utan vi behöver båda delarna.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".