Stockholm

Brist på kontroll ger låga dagsböter

Domstolar och åklagare som ska bestämma hur mycket en person ska betala i dagsböter gör inga rutinmässiga kontroller av vad personen tjänar, trots att dagsböterna ska avspegla vad personen tjänar. Det här leder till att det kan bli fel, att personer får betala för lite.

– Ja, det är förstås inte bra, men samtidigt är det så att det är bättre att det blir åt det hållet än att det blir för mycket, säger Peter Claeson, chefsåklagare i Västerort.

Radio Stockholm har tidigare idag berättat om det numera avgångne folkpartistiske kommunalrådet i Huddinge, Åke Blomqvist, som enligt ett strafföreläggande ska betala totalt 1500 kronor i böter för att ha försökt köpa sex, trots att han med sin inkomst borde ha betalat drygt 15.000 kronor.

Normalt är det polisen som kontrollerar en misstänkts inkomst, men om underlag skulle saknas är det inte troligt att åklagaren själv skulle lyfta på luren för att göra en kontroll hos Skatteverket. Åke Blomqvists ärende handlades i Västerort, där Peter Claeson är chef.

– Vi har inte för avsikt att ändra rutiner på så sätt att vi kommer att komplettera ärenden om inte taxeringskontroll är utförd, det har inte vi möjlighet att göra.

Inte heller domstolarna gör någon rutinmässig kontroll av en misstänkts inkomst när de ska döma ut dagsböter. Däremot brukar en person som står inför rätta själv få uppge inkomst och ibland händer det att det skiljer sig från vad polisens utredning visar, säger Mari Heidenborg, domare vid Solna tingsrätt.

– För det första är det ganska ovanligt, men naturligtvis så frågar man ju först om det finns någon rimlig förklaring till varför inkomsten har ändrats, till exempel då att man har blivit arbetslös eller bytt jobb och så vidare, och det framstår som rimligt. Sen kan ju i och för sig domstolen själv kolla upp det här, men det görs väldigt sällan.

Och alternativet att åklagare och domstolar själva rutinmässigt skulle kontrollera inkomsterna tror inte heller Mari Heidenborg på, inte minst eftersom Skatteverkets uppgifter inte är helt uppdaterade.

– Det är ju ett år gamla uppgifter som finns hos skattemyndigheten i alla fall och möjlighet att göra några kontroller i övrigt, det har vi ju egentligen inte, att vi skulle börja ringa runt till arbetsgivare och kolla upp saker och ting, säger Mari Heidenborg.

Maria Blomquist
maria.blomquist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".