Huddinge

Hemtjänstföretag får allvarlig kritik

Hemtjänstföretaget HSB Omsorg får svidande kritik i en ny rapport från äldreombudsmannen i Huddinge. I rapporten vittnas till exempel om att den som larmat via sitt trygghetslarm ofta fått vänta flera timmar på hjälp. Ibland har också larmtelefonen använts som en vanlig kontorstelefon.

– Jag tycker det är allvarligt eftersom det är synpunkter som är återkommande och de äldre har inte fått sina insatser. De får helt enkelt inte den hjälp som dom har rätt till, säger Berith Ramstedt, äldreombudsman i Huddinge kommun.

Kritiken mot HSB Omsorgs hemtjänst i Huddinge är hård och samfälld. Äldreombudsmannens rapport innehåller mängder med exempel på att de boende inte fått den hjälp de betalt för och alltså har rätt till.

Alltifrån att åldringar som larmat via sitt trygghetslarm fått vänta i uppemot två timmar på hjälp, dubbelbemanning som inte varit dubbel, utan arbetet har skötts med en ensam anställd, till det kanske mest anmärkningsvärda; att larmtelefonen varit blockerad eftersom den använts som vanlig kontorstelefon.

Vad är det allra värsta i den här rapporten?

– Det är ju svårt att rangordna för det är ju flera allvarliga synpunkter, säger Berith Ramstedt, äldreombudsman i Huddinge kommun.

Linda Anwall, informationschef på HSB Omsorg medger idag kritiken är befogad.

– Det som framkommer i rapporten, kritiken gentemot utebliven dubbelbemanning och liknande, stämmer, säger Linda Anwall.

Stämmer det också att larmtelefonen i bland använts som vanlig kontorstelefon?

– Det har framkommit vid ett tillfälle och det får ju absolut inte hända så det har vi redan rättat till, säger Linda Anwall, informationschef på HSB Omsorg.

Äldreombudsmannens rapport har tagit skruv. Nu har politikerna i Äldreomsorgsnämnden i Huddinge krävt att HSB Omsorg drar igång ett omfattande åtgärdsprogram. Snart ska allt vara som det ska, bedyrar företaget.

– De flesta problemen har vi redan löst eller är på väg att lösa. Vi räknar med att inom en och en halv månad så kommer allting att vara åtgärdat, säger Linda Anwall, informationschef på HSB Omsorg.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".