BOTKYRKA

Länsstyrelsen kritiserar servicehus

Botkyrka kommun får allvarlig kritik av Länsstyrelsen efter tillsyn vid ett av kommunens servicehus. Bristerna gör att de äldres behov inte tillgodoses, enligt Länsstyrelsen.

Det finns flera brister i hur omsorgen på Orrens servicehus i Botkyrka sköts, konstaterar Länsstyrelsen efter att vid två tillfällen i höstas ha besökt boendet.

Det saknas system och rutiner för att rapportera fel och brister i omsorgen och personalen vet inte tillräckligt om skyldigheten att anmäla brister enligt Lex Sarah. Det är dessutom svårt att följa hur den enskilde haft det på servicehuset över tid, eftersom det inte har dokumenterats ordentligt vilken omsorg de äldre fått.

De äldre har inte heller fått tillräcklig information om vilka rättigheter och möjligheter att påverka omsorgen som de faktiskt har, enligt Länsstyrelsen, som konstaterar att det här sammantaget leder till att de äldres behov av stöd, omsorg, integritet och trygghet inte tillgodoses.

Även kommunens sätt att leda omsorgen får kritik, för att det saknas rutiner för hur olika aktörer ska samarbeta – det gäller till exempel samarbetet mellan de som beslutar om insatser och de som ska utföra dem.

Granskningen av Orrens servicehus i Botkyrka är en del i en granskning av nio servicehus i länet som genomförts under hösten. I det här ärendet har nu kommunen fram till den 26 januari på sig att redovisa vad de gjort för att förbättra för pensionärerna på servicehuset.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista