Vägverket hoppas nå miljömål för tunnel

Vägverket hoppas kunna nå miljömålen i den 1,7 mil långa tunnel som ska ingå i Förbifart Stockholm genom om att bilarna i framtiden väntas släppa ut mindre avgaser och att färre beräknas använda dubbdäck. Samtidigt får Vägverket hjälp på traven eftersom sättet att mäta vad som är miljöfarligt håller på att göras om.

I stället för att mäta till exempel koldioxid separat slås flera typer av föroreningar samman.

– Det är alltså en omvärdering av luftens farlighet kan man säga, som man gör på det här sättet, säger Christer Johansson, som arbetar vid miljöförvaltningen i Stockholm.

I morse kunde vi berätta att det enligt beräkningar kommer bli höga halter av avgaser och partiklar i tunnelmynningarna i den 1,7 mil långa biltunneln föbifart Stockholm.

Enligt Riggert Andersson projektledare för föbifart stockholm på Vägverket tittar man på flera lösningar för att förbättra luften i tunneln. Bland annat hoppas man på mindre dubbdäcksanvändande och att bilparken i framtiden släpper ut mindre avgaser.

Trots det kommer det i tunneln bli svårt att nå miljömålet 400 miligram kvävedioxid per kubikmeter.

Men enligt Christer Johansson räknar man nu på ett nytt sätt när det gäller luftföroreningar. Man räknar på den sammanlagda mängden partiklar från däck, vägbana och avgaser som släpps ut i luften.

– Det blir nog så i Förbifarten också, att det här lindrar litegrann kraven.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista