Stockholm

Dubbdäck behövs enligt forskare

I Stockholm kan det bli aktuellt att utvidga förbudet mot dubbdäck för att förbättra miljön. Men enligt Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, behöver runt hälften av bilisterna köra på dubbdäck för att vägarna inte ska bli för hala för de som kör utan dubbdäck.

– För att nå den här dubbruggningseffekten så har man i Norge gjort undersökningar på det här och de menar att det behövs 50 procent som använder dubbdäck för att man ska få den här dubbruggningseffekten, säger Gudrun Öberg som är forskningsledare på Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI.

Dubbdäcken river alltså upp snö och is så att friktionsdäcken får ett bättre fäste. Om alla kör dubbfritt finns det en risk att ytan istället poleras enligt VTI.

Men forskningen är splittrad om hur många som behöver köra på dubbdäck. Och greppet för friktionsdäcken beror även på övrig snöröjning, säger  Ulla Hamilton, moderat trafik- och miljöborgarråd i Stockholm:

– Det finns ju inte bara ett sätt att hantera halka eller isiga vägbanor. Det finns ju också halkbekämpning som man kan ta till, säger hon. 

Och för Stockholm gäller det också att leva upp till de miljökrav som finns.

– Jag kan inte säga att vi ska skippa dubbdäcksförbudet och därmed inte leva upp till miljökvalitetsnormerna, för att VTI säger att det behövs 50 procent av dubbdäck för att man ska ha en bra halkbekämpning, säger Ulla Hamilton.

– Utan då får vi titta på andra möjligheter som man kan använda sig av för att vidta åtgärder för att halkbekämpa. För vi måste klara luften i Stockholm, säger Ulla Hamilton.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".