Svårt för SL betala resegarantin

SL har nu kallat in extrapersonal för att kunna hantera alla de resegarantiärenden som kommit in i samband med snökaoset de senaste veckorna. Sedan i julas finns nu över 4.000 ärenden hos kundtjänst vid Storstockholms lokaltrafik.
- Det är lika många som normalt kommer in under ett halvår, säger SL:s pressekreterare Maria Adolfson till Radio Stockholm. Enligt en policy brukar pengarna betalas ut inom två veckor, men det kan nu dröja ytterligare några veckor eller kanske ännu längre innan alla fått sin ersättning, säger Maria Adolfson. Resegarantin innebär att SL ersätter taxiutlägg med upp till 300 kronor när resenärer riskerar att komma mer än 20 minuter för sent i samband med trafikstörningar eller dålig information om störningarna.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".