Facket kritiserar SL:s spårunderhåll

Bristande underhållsarbete under flera års tid har bäddat för den kaotiska situationen i tunnelbanan. Det är tunnelbaneförarnas fack Sekos klubb 119 som nu går till skarp attack mot SL.

Problemen med isbildning och dålig snöröjning hade kunnat undvikas, men SL har inte velat lyssna på våra synpunkter, säger klubbens ordförande Jannis Konstantis.

– Det togs inte på allvar och i stället blev det här resultatet, säger han.

Tunnelbaneförarnas fack, Sekos klubb 119 larm om vad man anser vara allvarliga säkerhetsbrister i tunnelbanan.

Underhållet av spår, växlar, strömskenor och tåg har förare och trafikledare i tunnelbanan påtalat länge, men det har inte tagits på allvar, hävdar Jannis Konstantis.

Han är nu mycket kritisk och anser att det vi nu ser i form av kaos i tunnelbanan är konsekvenserna av privatiseringen, där SL som huvudman inte tar sitt ansvar utan skjuter över ansvaret - helt eller delvis på entreprenörer.

Nu kräver facket att SL ska ta tillbaka det övergripande ansvaret - och prioritera det dagliga underhållsarbetet.

– Att rensa strömskenan, att rensa banan. Om det är isbildning så måste de rensa kontinuerligt, inte bara en gång efter att det har hänt stora stopp, säger Jannis Konstantis.

Radio Stockholm har sökt Fredrik Cavalli-Björkman som är avdelningschef för banavdelningen på SL, men vi har inte nått honom.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".