Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SL tillbakavisar kritik från facket

SL tillbakavisar kritiken från Seko-facket om dåligt underhåll av tunnelbanespår. SL har haft all tillgänglig person ute på spåren, men mäktade helt enkelt inte med när det kom så mycket snö i helgen, säger SL:s banchef Fredrik Cavalli-Björkman till Radio Stockholm.

Jannis Konstantis, ordförande för Sekos klubb 119 har tidigare sagt till Radio Stockholm att de senaste dagarnas kaos i tunnelbanetrafiken hade kunnat undvikas om SL inte sparat på underhåll och snöberedskap.

Men det här stämmer inte säger Fredrik Cavalli-Björkman, chef för SL:s banavdelning:

– Jag håller inte med om att vårt underhåll är eftersatt. Rent generellt om man bara tittar på vårt system, så mäter vi det med jämna mellanrum mot andra storstäder i världen, och på fordonssidan är vi till och med i världsklass.

Facket anser att det handlar om bristande underhåll från SL:s sida under flera år, både när det gäller tåg och spår, men kritiken gäller också snöröjning och halkbekämpningsberedskap. Det var bättre förr, när snöröjningen sköttes av SL i stället för som nu av ett antal entreprenörer som hyrs in, hävdade Jannis Konstantis, ordförande för Seko-facket klubb 119.

Och visst är SL:s banchef Fredrik Cavalli-Björkman självkritisk idag.

– Ur ett resenärsperspektiv är jag naturligtvis inte nöjd som banchef, vi vill hålla en bana som man kan köra på hela tiden. Det är väldigt extremt läge som vi har och vi satsar alla våra resurser och energi för att komma till rätta med det här.

Men det hela stupar på resurser säger Fredrik Cavalli Björkman. Antingen hyrs entreprenörer in vid behov - eller så finns en stor styrka beredd vid behov - och det blir dyrt.

– Ju fler möjligheter, resurser, arbetslag man kan sätta in, ja desto fortare går det naturligtvis. Men någonstans finns det ju gränser också för att ha en sådan här beredskapsorganisation, för den måste ju sättas upp någon gång i oktober, november och sedan ska den i så fall leva till april.

Jag kan tänka mig att många känner så här att om det kostar så kan det vara värt det, för att ha en tunnelbana som fungerar i alla väder?

– Ja. Det är en politisk fråga, som man får rikta mot vår styrning, men med de förutsättningar vi har idag så påstår jag att vi gör så gott det någonsin går.

Ulf Bungerfeldt
ulf.bungerfeldt@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".