En elbil står på laddning.
stockholm

Framgångsrikt försök med eldrivna bilar

Att köra laddhybridbil i stockholmstrafiken fungerar bra. Det anser Stockholms stad och elbolaget Fortum som under ett års tid testat att köra fem elbilar i innerstaden. Men möjligheterna att ladda bilens battier måste förbättras, anser Fortums projektledare Emilia Käck.

Hur mycket eldriften används beror till stor del på möjligheten att ladda batterierna.

– Vi tror att man främst kommer att ladda hemma, att man kommer att ladda över natten hemma, och då klarar man sig väldigt lång. Nästa steg är arbetsplatsen som också kommer att bli en väldigt inressant sträcka, säger Fortums projektledare Emilia Käck och fortsätter:

– Sedan hamnar det om att få laddstolpar utplacerade lite här och var, och det är mycket en psykologisk aspekt där. Även om man inte använder den kan det kännas tryggt att ha en laddstolpe där.

En laddhybridbil kan drivas både med el och en konventionell motor. Batterierna laddas direkt i ett vägguttag och eldriften i testbilarna räcker runt två mil, vilket gör att bilar passar för pendlingsresor.

– Jag skulle vilja säga att det fungerar alldeles utmärkt i ett pendlarsammanhang. Det är alldeles ypperligt, framförallt i stadsmiljö med låg hastighet, säger Emilia Käck.

Om produktionen av el räknas in ligger koldioxidutsläppen vid eldrift på runt 15 gram per kilometer, vilket kan jämföras med gränsen för en mjiljöbil som idag ligger på 120 gram per kilometer. Men testbilarna är specialtillverkade och dyra och går ännu inte att köpa, säger Emilia Käck.

– Det är några år fram för allmänheten. De första användarna som vi ser är företag och kommuner. Teknien är ny och det innebär också att den är dyr.

Erik Andersson
erik.andersson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".