Skärgården

Sjömärken på drift

Det går inte att lita på sjömärkena än i Stockholms skärgård. Prickar och bojar kan ha följt med isen ut till havs, berättar Hans Sjöström, chef farledsdrift Sjöfartsverket.

– Efter den här isvintern som varit när vi haft en kraftigare isläggningen än vi varit vana vid på rätt många år, så är det så att både prickar och bojar har en tendens att frysa fast i isen och driva iväg med den när den börjar röra sig.

– De kan driva ut på djupt vatten och försvinna, de kan gå av. Det kan se ut som en prick på rätt ställe men den kan faktiskt i själva verket stå fel som det är just nu, säger Hans Sjöström, chef för Farledsdrift vid Sjöfartsverket.

Det har varit en isrik vinter och islossningen var sen. Det kan ställa till problem för den som är tidig med båten i sjön för isen kan ha både fått sjömärken att flytta på sig eller helt försvinna.

En röd eller grön prick kan alltså stå på fel position och då finns risken att man navigerar fel, tappar bort sig eller går på grund.

I vanliga fall har Sjöfartsverket vid den här tiden hunnit vara ute och rättat till det som isen ställt till med, men inte i år.

– Vi kommer närmare och närmare den dagen när fritidsbåtarna kommer ut och då har vi inte hunnit i kapp riktigt pågrund att isen släppte så sent, säger Hans Sjöström, chef för Farledsdrift vid Sjöfartsverket.

När kommer ni att vara klara med det här då. När kan man lita på att prickar och bojor ligger där som ska?

– Vi får nog räkna på en period på fyra till sex veckor innan det är helt klart. Från Dalarö till Nynäshamn är det mer eller mindre klart men det kommer att ändå att dröja innan vi kan gå ut och säga att det är helt klart, säger Hans Sjöström, chef för Farledsdrift vid Sjöfartsverket.

Ylva Bogegård
ylva.bogegard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista