Första tunneldelen till Stockholm

Den första av tre delar till Citybanans tunnel transporterades idag till Stockholm.
Det är en 10 000 ton tung och 100 meter lång låda som drogs av en bogserbåt förbi Essingeleden och Västerbron tidigare idag.

Bengt Stålbo som är samordnade byggledare för söderströmstunneln berättar vilken del av transporten mellan Södertälje och Stockholm som var besvärligast.
--Det är i de här smala sunden, det finns ett par passager där det är ganska smalt och inte så djupt heller va, så det gäller att man håller den på rätt kurs, säger Bengt Stålbo.

Det har krävts mängder med människor och olika beräkningar för att denna 10 000 ton tunga låda ska kunna flyta. Den är 100 meter lång och dras av en bogserbåt. En annan bogserbåt åker bakom beredd att bromsa om så skulle behövas. Den är 20 meter bred och 10 meter hög, varav omkring 7 meter är ovanför vattenytan. Resten ligger under. Ovanpå den ytrostiga lådan, eller broelementet som det heter, sitter människor och övervakar transporten ovanifrån. Helena Westberg är biträdande projektledare för delprojektet Söder och även hon hör till den nöjda skara som konstaterar att det ser fint ut så här långt.
--Nu tycker jag det ser väldigt bra ut vi är väldigt nära här och vi har ju transporterat det här stålskalet ända från Tallinn, först till Södertälje och nu den här etappen till Söder mälarstrand och alla transporter har fungerat bra, säger Helena Westberg.

Det här är första av tre delar av tunneln som sen ska sänkas ner i Riddarfjärden. Att baxa igenom den första i Södertälje var en utmaning. Det fanns inte mer än ett par decimeter till godo på var sida.
--Jo det var spännande, det gick ju bra, säger Bengt Stålbo.

Reporter Åsa Stöckel
asa.stockel@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista