200 nya bussar behövs när trängselavgifter införs

Idag presenterade SL hur busstrafiken behöver byggas ut för att klara fler resenärer när trängselavgifter införs i Stockholmstrafiken.

Minst en halv miljard måste investeras. Landstinget kräver att staten ska betala, men hittills finns inga bindande avtal om vem som ska ta kostnaderna.  

Och det börjar bli båttom - för startsträckan för att få nya bussar är minst ett år.

Anna Berger Kettner, socialdemokratiskt trafiklandstingsråd, säger att hon flera gånger fått garantier om statliga pengar till investeringarna, men hon säger också att det behövs ett tydligare specificerat löfte för att den utökade trafiken ska kunna beställas.

-Vi beställer så mycket vi får betalt för, säger Anna Berger Kettner.  

Det börjar alltså bli bråttom med ett beslut om SL ska hinna möta den förväntade resandeökningen på 4 till 8 procent.

Eftersom trängseln på spåren är stor är bussar den enda möjligheten att skapa nya linjer och sittplatser.

SL räknar med att 200 nya bussar måste köpas. Dessutom krävs minst 300 nya busschufförer, service och hållplatser till en sammanlagd kostnad på cirka 600 miljoner kronor det första året.

Men för att det hela ska fungera krävs även att de nya bussarna kommer fram.

Stockholms stad måste bygga nya ändbusshållplatser, göra nya busskörfält och dessutom enkelrikta vissa gator för att de extra pendlarbussarna ska kunna köra i innerstan.

Busshållplatserna ska ligga vid Humlegården och Humlegårdsgatan, vid Fridhemsplan, på Sveavägen och Klarabergsgatan. De nya busskörfälten planeras bland annat på Kungsgatan och Torsgatan.

Normalt tar det ungefär 2,5 år från förslag till beslut när det gäller gatuförändringar i Stockholm. Olika parter som berörs av beslutet får komma till tals och även andra poltiska nämnder ska uttala sig.

Men så blir det inte den här gången. Det är bråttom. Allt måste vara klart nästa vår, då det ju är tänkt att hela projektet med trängselavgifter ska sättas i gång.

De styrande politikerna i Stockholms stad väljer nu att ta ett så kallat genomförandebeslut, där hela ärendet bara går till en nämnd - gatu och fastighetsnämden - som sedan tar ett beslut om att delegera alla detaljbeslut till gatu- och fastighetsdirektören, Olle Zetterberg, för att få rejäl fart på det hela.

Det här har rört upp känslorna hos oppositionen i Stockholms stadhus. En arg Sten Nordin, moderaternas oppositionsborgarråd, säger till Radio Stockholm att han nu ska be revisorerna i Stockholms stad titta på om det här verkligen är lagligt.

Folkpartiets Jan Björklund kallar majoritetens agerande för oaccaptabel maktfullkomlighet och säger att finansborgarrådet Annika Billström struntar i demokratiska spelregler.

På tisdag ska  gatu- och fastighetsnämnden för att behandla  ärendet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".