Citybanans finansiering fortfarande oklar

Trots att regeringen igår presenterade satsningar på utbygnad av spåren i Stockholm, med bland annat Mälartunneln, så är det fortfarande inte klart hur miljardsatsningarna slutligen ska betalas.

Staten ska låna pengar men hur kostnaderna sedan ska fördelas när lånen ska betalas tillbaka är oklart,.

-När det gäller Citybanan i i Stockholm är det fortfarande som vi uppfattar det en öppen fråga om regional medfinansiering och i vilken grad det ska ske. Där har vi inte fått klarhet, säger Kjell Åke Averstad, regionchef vid Banverket, till Radio Stockholm.

Klart är dock att det nu går att börja bygga Mälartunneln - där pendeltågen kommer att passera under Stockholm med stopp vid nya undersjordiska stationer - men hela finansieringen är enligt Banverket inte klar.

Oklart är det även när en förbättring av pendeltågsförbindelsen mot Nynäshamn och ökad kapacitet på Mälar- och Svelandsbanan kan ske - men enligt Banverkets nuvarande plan ligger det arbetet efter 2010.

Men det socialdemokratiska trafiklandstingsrådet Anna Berger Kettner är ändå positiv och ser nästa års byggstart för Mälartunneln som en framgång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".